SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Masarna
Speedway

Styrelsen 2024

Ordförande 
Lucas Dahl
Epost - Lucas.dahl@masarna.nu
Telefon - 0739089511

 

Ledamöter

Michelle Axelsson
Tomas Westlund
Lars Steiner
Mikael Conradsson
Mathias Kull
Mikael Hellström

Suppleanter
Krister Jansson
Tony Steiner

 

 

Valberedning

Mats Isaksson

Peter Lundquist

Mikael Stenius

Om föreningen

 

HISTORIA

 

Folkare MK bildades redan 1937 men först 1948 fick man ”ett hem” då speedwaybanan invigdes i Nordanö, närmare bestämt den 17 oktober. De första åren hade man egna förare och lag i seriespeedwayen. Vid ett flertal tillfällen kördes också SM-kval på Nordanö med storpublik.


1969 hade en friskt satsande styrelse satsat på ett homecoming year med både Sören Sjösten och Hasse Holmkvist i laget med förhoppning att gå upp i högsta serien, men man fick ge sig med en enda lagpoäng i sluttabellen och åter försvann stjärnorna till penningstinna storklubbar. Ändå framstår 1969 som Masarnas största år sportsligt genom tiderna. I en direktsänd VM-final på anrika Wembley kunde vi i TV se våra Masar komma på tredje (Sören) och fjärde (Hasse) plats efter Nya Zeelands superstars Ivan Mauger och Barry Briggs!!! Då hade Masarna redan flyttat över sin verksamhet till Avestavallen.

 

1979 invigdes den nya anläggningen i Brovallen. Till detta år hade bröderna Sjösten återvänt från Bysarna (regerande svenska parmästare) och även Tommy Steen från Lindesberg ingick i truppen liksom ”Lillis” Holmkvist, som gjort comeback efter en långvarig skada. Publikmässigt blev det en succé, men rent sportsligt hade åter förhoppningarna om högsta serien grusats. Tyvärr drabbades Masarna av ännu en oerhörd jobspost då Christer Sjösten omkom efter en speedwayolycka i Australien i november.

 

Kommande år blev kämpiga men trots avsaknaden av 80-bana i början fortsatte rekryteringen av förare direkt på 500-hojar med namn som Jimmy Utterström och Anders ”Ante” Conde. Kent Rickardsson och Lasse Carlsson hade kört en del 80 (50 på den tiden) på andra banor så de hade fått en viss skolning innan ”stor hoj”. -Dock! I och med tillkomsten av 80-banan återtog Masarna sin roll som plantskola av speedwaytalanger. Redan första kullen innehöll sådana talanger som Tony Rickardsson(!) och Raymond Smedh. Nu var den s.k. andra generationen i full gång. Jimmy var son till Hasse Utterström, Lasse var son till Anders Carlsson, Kent och Tony var söner till crosslegenden Stig Rickardsson och Raymond var son till T.T Leif och sonson till Bertil Smedh, TT-, backe- och speedwayförare på 30-talet.

 

Efter 50 år var det 1999 äntligen dags för Masarna att tillhöra eliten i svensk speedway, Elitserien.

 

Inför debuten hade tipsen om Masarnas möjligheter varierat mellan topp-5lag till nedflyttningslag (Eskilstunakuriren).
Inledningen såg svår ut på förhand: Västervik och Vargarna borta, följt av Rospiggarna hemma.

 

Premiären mot tippade topplaget Västervik slutade med förlust med 51-45, dock med mersmak efter diverse maskinproblem. Tungt tyckte de flesta när poäng så väl hade behövts inför mötena med guldkandidaterna Vargarna och ”Piggarna”.

 

Vargarna borta klassade de flesta lagledare som årets svåraste match, dock inte ”Pruppen” som p.g.a. bristande elitserierutin förmodligen inte visste bättre.

 

”Vi vinner med 49-47” deklarerade ”Pruppen” frankt.

Naturligtvis fick han fel. –Det blev 51-45 ! –Skräll i speedwaysverige. Vargarna hade ju utklassat regerande mästarna Valsarna i premiären och var största guldfavoriten. Otursgubben från premiären, Miroslaw Kowalik, tappade bara två poäng på 6 heat och var tillsammans med Tony Rickardsson den store hjälten, men ”spöar” man Vargarna borta gör hela laget en strålande insats.

 
Samarbetspartners 2024