Gästbok

Skriv ett inlägg

 
 
 
 
 
 
 
Vi välkomnar gärna frågeställningar, funderingar och diskussioner så länge skribenten inte gör några påhopp eller kränkningar.

Alla IP-nummer sparas och skulle någon göra ett övertramp kommer denna person nekas tillträde till hemsidan.

Vi vill alla att denna gästbok ska leva vidare. Se till att det blir så.
Sveno Sveno skrev den 27 mars, 2017 den 17:27:
Metanix.

Jag vidhåller att du är en ordbajsare av stora mått ! Samma tråd i alla inlägg, gång på gång på gång, i all oändlighet. I bästa fall med någon liten nyansskillnad.

Alla vet din åsikt sedan lång tid tillbaka, och de flesta, inklusive jag, är överens med dig att vår sport befinner sig i allvarlig kris.

Men, ...om det nu skulle vara så "enkelt" som du vill framhålla det att lösa problemen, så skulle du inte ha någonting att skriva om längre, för krisen skulle helt enkelt inte finnas !

Du som tycks tro dig om att ha alla lösningar, och sitter på sådan enorm vetskap om hur klubbar skall skötas, skulle naturligtvis behöva engagera dig i någon klubb. Eller, varför inte resa runt bland de kvarvarande klubbarna, som en "företagsdoktor" ?
Ännu bättre kanske, varför inte söka upp alla klubbar som numera för en tynande tillvaro, och sätta fart på dem ? De skulle nog med glädje ge dig både ordförande, -sportchefs, och kassörsuppdragen. Du ensam skulle naturligtvis kunna rädda hela speedwaysverige.
Vad väntar du på ? Låt gästboken vila ett tag, och gör någon nytta för vår sport istället. Väldigt många skulle bli nöjda och glada, och inte minst känna en väldig lättnad !
Norrtelje Tidning Norrtelje Tidning skrev den 27 mars, 2017 den 13:14:
Teurnberg imponerad av Rospiggsduo i Polen.
JB JB skrev den 26 mars, 2017 den 14:25:
https://m.youtube.com/watch?v=Vhnk1OTcFds
Centurion Centurion skrev den 26 mars, 2017 den 13:08:
Å sen om förarna gör efter karriären
Är väl ett val.
Alla kan inte vara ekonomiskt oberoende efter karriären.

Posa var brandman och även hockey legenden Thomas Sandström är brandman i Skåne.

Ett "vanligt" jobb duger väl..
Centurion Centurion skrev den 26 mars, 2017 den 12:59:
Huvudproblemet med speedway är grunden att driva en klubb med bara 7~8 hemmamatcher
Dom matcherna ska täcka utgifterna för en hel säsong.
tambling tambling skrev den 26 mars, 2017 den 10:44:
Metanix, du kan ju uttrycka dig vettigt ibland.
Metanix Metanix skrev den 26 mars, 2017 den 08:35:
Tambling!

Jag gillar helt enkelt inte att Speedwayklubbar drivs så här.

"Pyramidspel:
Är en form av affärsuppgörelse som är ohållbar efter ett visst skede i processen.
Den bygger på en exponentiell tillväxt och de kommer också att kollapsa efter ett visst antal generationer."

Jag tycker att Speedway skall vara en del i den svenska idrottsfamiljen precis som den betraktas i Polen.
Det hänvisas till yttre omständigheter och likaså "om" när det bara är sporten själv som kan påverka sin framtid.
Speedwayen ligger faktiskt i en egen division när det gäller att hantera sin ekonomi illa.

Visst finns det enstaka föreningar i andra idrotter som hamnar i ekonomiska bekymmer men inte någonstans i närheten av det procenttalet klubbar som hängt på repen som i svensk speedway.

Lite har man ändå att jämföra med

Farsan gjorde sina decennier i depån och på den tiden var gubbarna mer jordnära och jag har fostrat 2 kids som tagit medaljer på både SM och World Cup i en annan marginalidrott.

Svårt att hjälpa till med Speedway om man inte är avlönad med tjänstebil😉

Det nöjet blev vi av med i Gbg och då fick man lägga sin tid på annan idrott.

Ibland kan man nästan tro att Speedway är en sport dit lycksökare söker sig när de inte platsar någon annanstans i föreningslivet.
Därför att speedwaymänniskor är i allmänhet snälla och hyggliga människor som ger dem utrymme.

Jag tycker speedway skall bygga på jordnära och kloka människor som kan räkna pengar lika bra som de räknar snitt.

De som kör speedway vet också bäst vad sporten de älskar behöver så man bör ta vara på den generation som lägger släpskon på hyllan.
Rekrytera där.
Och lite mer föreningsfolk som inte bara kör hejsan svejsan skulle inte heller vara fel för sporten.

Men de allra flesta är hyggliga människor som jobbar gratis och idogt för sporten de älskar.
Lyft fram dem!

Finns ingen önskan att någon klubb skall gå i graven.
Däremot en önskan att de aldrig hamnar i den situationen.
Henrik Henrik skrev den 26 mars, 2017 den 08:29:
En dröm kan bli verklighet? Magisk stämning och härlig racing! Förarnas VM-final!
20-23/7 Cardiff GP. 6 platser kvar!
Blåklintsbuss 0141-80011.
Fredrik Fredrik skrev den 25 mars, 2017 den 22:31:
Om man är ekonomiskt oberoende eller inte, beror mer på hur man hanterar sin ekonomi, än nivån på intäkterna. Finns exempel på idrottsmän och artister som har tjänat hundratals miljoner, men ändå är helt utblottade efter avslutad karriär.

Visserligen är det lättare sagt än gjort. Men som idrottsman är det viktigt att tänka på livet efter avslutad karriär, och ha ett sparkapital/investeringar, utbildning och ett nätverk som kan leda till jobb.

Finns många exempel på idrottare som har utnyttjat sin idrottskarriär på olika sätt, för att skaffa sig en ny lysande yrkesbana.
Soproger Soproger skrev den 25 mars, 2017 den 22:21:
Tambling:Du läser aldrig riktigt ordentligt vad folk skriver va?
Lagbygge Lagbygge skrev den 25 mars, 2017 den 21:22:
Precis, det är verkligheten inom speedway att det är få som blir rika på sporten, men även att försörja sig på den.
Ännu värre om du skadar dig allvarligt, inga inkomster och i värsta fall bestående men så du inte kan köra.
För att t.ex. Darcy skulle få avancerad vård krävdes insamlingar, etc.
Jonas Jonas skrev den 25 mars, 2017 den 20:55:
Ok.
Då är jag orolig för förarna strax under världsmästarna. Vad händer när karriären är slut? inget att falla tillbaka på. För att inte tala om alla andra förarna som håller på som proffs och inte är i närheten av Lindbäcks inkomst.
tambling tambling skrev den 25 mars, 2017 den 20:25:
Metanix, i din verklighet vill du ha väck Indianerna också. Du talar mot dig själv.
Lagbygge Lagbygge skrev den 25 mars, 2017 den 19:16:
Nicki och Antonio går inte att jämföra. Nicki tillhör de som har haft stjärnstatus under många år och varit förstaförare i alla ligor han kört till skillnad från Antonio som är en duktig förare.
Nicki har tjänat sina pengar under x år när det fanns eller åtminstone betalades ut stora summor, men även haft stabila sponsorer.
Jonas Jonas skrev den 25 mars, 2017 den 19:03:
Rätta mig gärna om jag har fel, men har läst nicki p själv säga att han är ekonomiskt oberoende medans Lindbäck trots många år i branschen har det svårt att få det att gå ihop. Visst, fattar att nicki som mästare genom åren drar in lite mer pengar, men sådan otroligt skillnad? Att gå från oberoende till problem med mat känns konstigt för mig. Det skiljer ju inte som natt och dag i kvalité=lön

Masarna Speedway