Gästbok

Skriv ett inlägg

 
 
 
 
 
 
 
Vi välkomnar gärna frågeställningar, funderingar och diskussioner så länge skribenten inte gör några påhopp eller kränkningar.

Alla IP-nummer sparas och skulle någon göra ett övertramp kommer denna person nekas tillträde till hemsidan.

Vi vill alla att denna gästbok ska leva vidare. Se till att det blir så.
Metanix Metanix skrev den 27 maj, 2017 den 09:19:
Ja!

Naturligtvis Golden Westlake.
Var lite trött och ett gäng bärs.

Googlade lite och läste en gammal artikel från Aftonbladet.
Har heller aldrig hört talas om märket "Wooden" sa jag la en brasklapp.
Men det måste ju vara sanningsenligt när en rikstidning som Aftonbladet skriver speedway.

Sedan kollade jag lite nogare och hittade historik på tjeckiska om JAWA.

Det var ju typ 27 års sedan som Per Jonsson äntligen lyckades bli värlsmästare så att vara klar i minnet och hitta statistik på detaljer från den tiden är inte det lättaste.

Det är med saknad man tänker på förare som Tony, Gollob och Crumpen.

När de la av försvann mycket av den gamla själen av vad speedway är som de förde med sig från tidigare generationer förare.
Det var en rakare tid då man bara åkte och inte mycket mer än så.

Henka vann väl det mesta som ungdom och junior men Tonys storhet ligger jui att han var den förste som förstod och utvecklade ett Team där alla pusselbitar föll på plats.
Ivan Mauger var först till 6 VM-guld och har väl lite långbane och lag-VM att komma med.
Men Tony var den som förde jordbanesporten in i ett modernt motorsporttänk och lade grunden hur ett team runt förarna funkar idag.
Fullt i klass med Stenmark eller Borgs dubbelfattning för sin sport.
Det är större än titlarna...
E.K E.K skrev den 27 maj, 2017 den 01:05:
Metanix...

"och ett märke som jag tror hette Wooden"

Antar att du menar Godden. Byggd av den tidigare föraren (bortgångne) Don Godden.
Men du är förlåten eftersom du började inlägget med "Osäker" och dessutom skrev "tror hette".

Ville bara göra en rättelse/förtydligande.
Metanix Metanix skrev den 26 maj, 2017 den 23:32:
90 blev han ju svensk mästare och 91 VM-tvåa.

Kollar man gamla hemsidor från JAWA så skall han ha fyra titlar med dem mellan åren -94 till 2001.
Då blir det två med GM.

Jag såg någon bild från -93 på Tony och då stod det JAWA på hojen.
Metanix Metanix skrev den 26 maj, 2017 den 23:10:
Osäker!

Han tog väl VM-silver på Ullevi med Jawa när de andra körde GM och ett märke som jag tror hette Wooden.
Sedan bytte de flesta till JAWA och Tony gjorde tvärtom.
Bytte till GM.
Så jag tror aldrig han vunnit VM med Jawa.
Däremot ett silver.

Intressant och lite aktuell fråga med tanke på att Freddie hängde kvar på Jawa längre än andra och nu är först med den Schweiziska motorn.

När Tony började åka med Per Jonsson var det väl fortfarande mjölkgas som gällde innan man vinklade ner tyngdpunkten på cylindern.
Carl Carl skrev den 26 maj, 2017 den 22:56:
Ljung som lagkapten kan inte vara det optimala, killen är en rolig prick men hans trovärdighet måste ifrågasättas.... har man lite förnuft så sågar man inte sina lagkompisar som Gomolski. Kung Ljung som han själv kallar sig i sociala medier har trampat rejält i klaveret. Att bara kalla sig kung Ljung är pinsamt och som Tony Rickardsson en gång sa - har killen landat än efter 2003
Lagbygge Lagbygge skrev den 26 maj, 2017 den 22:28:
Som lagkapten ska man inte som Ljung gå ut och sladdra i media efter en tävling om enskilda förare, det ger inget förtroende och skapar ingen bättre lagkänsla. Du får gärna kommentera Metanix, men undvik de långa inläggen och fokusera på vad du vill ha sagt.
Janne Janne skrev den 26 maj, 2017 den 21:29:
Metanix: du som verkar ha koll på mycket... Vann Tony Rickardsson VM på både Jawa och GM ? Körde han inte båda märkena några år efter varandra ? eller minns jag helt fel ? Nån annan som kommer ihåg ?
Metanix Metanix skrev den 26 maj, 2017 den 20:08:
Absolut!

Bättre att ställa Ljung vid sidan...

Fram för fler trivselaftnar och kompisgäng.
😎

Sedan vet väl de flesta att ett gäng kompisasar som hänger skapar falanger inom ett lag.

Exempel.

Finnarna som åkte längst fram i Frölundabussen eller Fotbollslandslaget med Zlatangänget Vs Isaksson/Källströmligan.

Det blir inte alltid så lyckat om inte alla inkluderas.

Det är bättre att vara lagom mycket kompis och fokusera på sin uppgift för laget.

Men det kan ju vara så att Ljungs uttalande kan vara ett embryo till irritation i laget och då är det ju bara en fördel om det kommer upp tidigt på säsongen så ledarna kan reda ut det i ett tidigt skede.

Gomolski är en utbytbar legoknekt, s k dussinpolack.
Ljung ser väl att skall man ta de viktiga poängen hemma måste man ha 1-2 förare som kör upp sina snitt utöver de kassar heatledarna tar hem.

Men för all del.
Har man en avvikande åsikt som inte passar det allmänna mainstream tror jag nog Ljung tar det.
Han vågar i alla fall tycka något även om det inte passar in i allas softa vardag.
Jeppe Jeppe skrev den 26 maj, 2017 den 20:06:
Nu var jag ju bara tvungen att läsa Metanix svar och jag tror alla kan se mönstret i form av sakfel igen. Gomolski kämpar alltid och åker som tvåa eller fyra och tar sina poäng som kan förväntas. Hur Gomolski kör vet inte Metanix för han ser det max vid ett par tillfällen på tv varje år utgår jag ifrån för annars hade han omöjligt kunna skriva så. Vidare så fortsätter personen att hävda att det är ok att en lagkapten går ut med sådana saker i pressen som Ljung gjorde. Han är Lagkapten, vet du ens vad en sådan person har för uppgift inom ett lag men svaret är ju rätt uppenbart. Där lägger åtminstone ned detta ämne för det finns inget att tillägga, det hela talar tydligt sitt språk.
Carl Carl skrev den 26 maj, 2017 den 19:48:
Om metanix var påläst skulle han veta att Gomolski är en stor fighter, han ger järnet i alla lägen och levererar alltid vad en tvåa eller fyra. Att han dessutom är polare med Dudek och Janowski är inte någon nackdel
Metanix Metanix skrev den 26 maj, 2017 den 19:05:
Ljungs kritik går ju ut på att Gomolski bara kommer och åker av sina heat.
Ger man inte lite x-tra för laget och kollegorna är det väl inget konstigt att en lagkapten säger ifrån.
Han tycker man kan satsa på ett annat kort på 4:an som fightas mer.
Han får ju som lagkapten se till hela sjuans förare och kan ju inte dalta med en enskild kille bara för att han kan bli lite ledsen.
Det är Elitidrott och en god idrottare biter i det sura äpplet och tar åt sig kritiken.
När man lämnar ungdomsidrotten blir vilkoren lite tuffare.
Jag ser inte varför Ljung skall vara någon dagistant på en fruktstund.
Ser han brister att laget inte presterar är det väl klart han tar upp det.


Nicki är bara en så underbar nagel i ögat att påvisa ett strutsbeteende.
Bara man slipper honom så halveras alla tillbud och vurpor.
Alla blir lyckliga och glada och kör mycket bättre utan honom.
Så ser kanske inte verkligheten ut riktigt utan man får hitta ett nytt svart får när han lägger släpskon på hyllan om man tror det är så det hänger ihop.

Holder är ju ett proffs.
Inte fan har det någon betydelse om han kör med Nicki eller inte för vad han presterar på banan.
Och det tror jag inte heller många andra förare bryr sig heller.
Dom gör sitt bästa normalt i den sjua dom hamnar i vad förarna än heter.

Jag säger bara Smektala i Polen så vänds en sanning på ända.

Nicki är ingen husgud men det har gjort mig irriterad att man gör det lätt att skylla på honom och så har man ryggen fri för sitt eget beteende som kanske inte heller är så snyggt både på ovalen och även jämte.
Framför allt är ju Dansken en jävla retsticka och provokatör som han själv lidit mest för.
Säkert förlorat någon VM-titel på fel fokus.

Jag vill bara påvisa att det finns annat än Nicki Pedersen som påverkar...
Men det var nog lite känsligt med Holders taskiga form kan jag tänka.

Men Lejonen har ju ändå valt Polacker som gör ett gott dagsverke så det är ju någonting att bygga framtiden på.
Masen Masen skrev den 26 maj, 2017 den 11:07:
Jaha idag är det fredag och man får läsa om Dackarna-Masarna i Avesta Tidning....varför har man en dagstidning?
Jag vill läsa Nyheter...Avesta Tidning ingår i Mittmedia har jag hört, de skulle satsa på Speedway....hmm...är det helt omöjligt att få in Tisdagens speedway i onsdagstidningen? Jag fattar inte varför jag fortfarande har tidningen?
Masen Masen skrev den 26 maj, 2017 den 10:59:
Peter I Karlsson, en av Karlsson-bröderna ni vet. HAhaha
J J skrev den 26 maj, 2017 den 08:51:
+1 Jeppe.

Metanix, tjatigt att höra dig dra upp Pedersen hela tiden, vi vet att han är din husgud.
Jeppe Jeppe skrev den 26 maj, 2017 den 08:31:
Jadu Metanix jag läser normalt inte dina långa noveller till inlägg i denna gästbok som med jämna mellanrum innehåller sakfel utan jag hoppar helt enkelt över dom men nu råkade jag av misstag hamna mitt i ett av dom för första gången på länge och efter att gjort det inser ännu mer hur lite du verkligen kan om idrott och hur ett lag och förening fungerar. Att du inte tycks inse hur illa det är när en lagkapten går ut i pressen och sågar en lagkamrat då är du inte insatt i hur en förening fungerar, lagkaptens roll eller sunt beteende för sammanhållning. Hur ofta ser man en lagkapten såga en enskild förare eller spelare, nej det ser man inte för att då sågar dom möjligen sig själva eller lagets insats men man hänger inte ut en enskild. Klubbar brukar vara noga med att man tar sådant internt och vid ett fåtal tillfällen har lagkaptener i Fotbolls lag gjort liknande och ibland är dom inte lagkapten speciellt länge efter det. Förstår du inte att det skadar och att det absolut inte finns något positivt för klubben och laget med uttalande som detta till pressen ja då har du inte fattat något hur man ska tänka som lagkapten både mot sin klubb och sina lagkamrater. Man kan ju hoppas att klubben och lagledarna har tagit upp detta med Ljung. Ljung gick ju på en förare som tar ungefär dom poäng man kan räkna med medan däremot förare som borde ta. Lindgren vore inget dåligt alternativ för Dackarna. Så Metanix dina "fantastiska" uttalande som "Ljungs grodor tillhör sporten. I dag tas allt på blodigt allvar." säger allt om din kunskap om hur man bygger sammanhållning och hur man ska uppträda som lagkapten. Jag ska verkligen vara ännu mer noga i fortsättningen med att kolla vem som skrivit inlägg innan jag läser så man istället direkt kan hoppa vidare till nästa.

Masarna Speedway