Ingen rolig läsning

Publicerat i Klubbnytt, Mar 12, 2018

Taggar:

Då var det dags igen.
Förare som inte får sina löner.
Klubbar som släpar efter med utbetalningar hör tyvärr till speedwaysporten tycks det. Inför varje säsong, och även under säsongerna, är verksamheter hotade.

Masarna är inget undantag. Ändå blev jag lite överraskad att tre av våra förare inte har fått sina löner än.
Det som gör mig förbannad över hur läget ser ut i speedwaysverige är att föreningarna tycks leva över sina tillgångar. Alltså i flera fall i en drömvärld.
Jag förstår att alla i Elitserien vill ha ett så starkt lag som möjligt. SM-guld ger ju sköna sponsorpengar.

Jag undrar ändå egentligen, om jag tänker efter, vad som är värst.
Att göra som Lejonen gör ibland. Kör med ett svagare lag för att få bättre snitt och även bättre ekonomiska förutsättningar. (Som jag har på känn att de gör.)
Eller att bara tuta på och köra. Att förhala utbetalningar till förarna.
Tänk dig själv.
Du går till jobbet och upptäcker sedan den 25:e att inga pengar satts in på ditt konto.

Varje säsong är pengarna ett stort problem i sporten. Ändå rullar det på som om inget har hänt. Ibland tvingas föreningar begära sig ned i seriesytemet. Sedan är man tillbaka efter något år och karusellen snurrar vidare. Ett tag till.
Omorganisationer, namnbyten. Allt görs för att verksamheten ska kunna bedrivas vidare på något sätt.

Nu är det inte bara speedwaysporten som drabbas av det här med pengakris. Ishockeyn är ett annat bevis på att snart måste någon dra i handbromsen, helst alla lag i en serie.

Inse verkligheten. Det kommer kanske inte 4 000 åskådare i snitt på hemmamatcherna. Är det ”bara 3 000, så går inte ekvationen ihop.
För en åskådare löser inte bara entré utan köper hamburgare/korv, en dricka och kanske en souvenir också. Sköna slantar som tappas.

Klubbarna kan inte slåss om att försöka köpa ihop fyra starka heatledare som gör att man till sist står där med seriens dyraste lag.

Sist men inte minst. Nu måste de högst styrande ta upp ärendet klubbarnas ekonomi som punkt ett på kommande styrelsemöte. Det måste finnas en väg att gå så att speedwaysporten i landet kan leva vidare.
* Kanske förslaget är att ta in ytterligare en ung svensk förare i truppen?
* Kanske SVEMO ska ha större insyn i klubbarnas ekonomi?
* Kanske ska inte klubbarna straffas så hårt när ett annat lag kommer med en försvagad trupp och man vinner rekordstort. På det sätt som det kan bli i dag. Man ska inte straffs för att man är bra.

Nu är jag övertygad om att Masarna genom sportchefen Roger Uppgård reder upp det här. Att förarna får sina löner retroaktivt.
Men jag gillar inte att säsongen 2018 ska inledas med negativa ekonomiska nyheter. För till sist är det föreningarna själva som har fulla ansvaret för sin ekonomi.
Det går inte att förlita sig på att kommunen ska rycka in och skjuta till pengar.
Eller att huvudsponsorerna ideligen får skjuta till mer pengar. När de redan har stor del i att en verksamhet kan bedrivas. Som den gör i dag.

*Nu ser jag fram mot en säsong där sporten i sig hamnar i fokus.
*Nu ser jag fram mot den tuffaste Elitserien på många, många år. Att bräcka fjolåret är dock ingen lätt uppgift.
*Nu ser jag fram mot en GP-serie där vi på nytt får en ny världsmästare.
*Men par-VM kan jag vara utan.


Roland Bärtilsson
Exklusiv krönikör






Masarna Speedway