Stor intervju med ”Zorro” inför hans sista Elitseriematch

Publicerat i Klubbnytt, Aug 12, 2016

Taggar:

Zorro på besök på Brovallen 2012.

Slutet på en era. Den feta damen kommer snart att sjunga och en epok lider mot sitt slut. Efter 39 år på landets speedwayovaler och hela 27 år på stor 500cc-cykel meddelade Magnus ”Zorro” Zetterström tidigare under säsongen att han efter säsongen kommer att lägga släpskon på hyllan.

Få förare är så synonyma med ordet lagkänsla och lojalitet som Magnus Zetterström. Säger man  ordet ”Smederna” tänker nog de flesta speedwayfans genast på Magnus – och vice versa. Totalt har Magnus kört för Eskilstunaklubben 17 säsonger. Han har ställt upp för klubben i hans hjärta en handfull gånger gånger när läget varit akut. Senast var tidigare i år när ekonomin i klubben tröt. Vem var det då som klev fram och ”räddade” speedwayen i Eskilstuna? Jo ingen mindre än Magnus, som övertalade sina lagkamrater att sänka sina löner för att Smederna skulle överleva. Han ledde och hade även en nyckelroll i den grupp personer som letade sponsorer för klubbens överlevnad. Resultatet blev att klubben kunde räddas från konkurs och att klubben kunde köra vidare hela säsongen. Det är många i speedway-Sverige som är tacksamma för det.

Efter den sista matchen ”hemma” på Gröndal i tisdags skrev lagledaren Jimmy Jansson på sin personliga Facebooksida;
”- Sveriges bästa lagkapten utan tvekan…” Hyllningskören lät sig inte väntas på. Journalister, vänner, sponsorer och förarkollegor stämde snabbt in för att hylla veteranen. Ord som ”ambassadör”, förebild och hjälte syntes flitigt i flödet och kommentarerna kom från världens alla hörn.

Vi i Masarna har det stora nöjet att på tisdag få se Magnus köra sin sista Elitseriematch i karriären. Något som garanterat kommer att beröra en stor skara speedwayanhängare i vårat avlånga land.

För att få lite perspektiv på hur länge Magnus har huserat på landets speedwaybanor, måste vi gå tillbaka till året 1989 då ”Zorro” gjorde debut för Eskilstuna. Nu, 27 år senare, med de främsta meriterna att ha vunnit EM 2002 samt SM 2008, är det snart färdigsvängt på Europas banor.

Hej Magnus och tack för att du tar dit tid att göra en intervju med oss Masar. Hur skulle du summera din karriär med ett ord?
– Fantastisk.

Hur skulle du själv beskriva dig som förare?
Startsnabb, inte speciellt teknisk men ett jävlaranamma!

Du går ju under smeknamnet ”Zorro” Varför kallas du egentligen det? 
Jag fick smeknamnet i skolan sen tog jag med mig det när vi började sätta namnen bak i rumpan på kevlaren och skinnställen. Ett fantastiskt artistnamn, för många är jag mer ”Zorro” än Magnus.

Har du blivit en bättre förare som äldre jämfört med när du var yngre?
Nja, snarare mer rutinerad, klokare och mindre gasglad! 😊

Det är ju en hel drös med gamla ”legender” i svensk speedway som säkerligen inom ett par år kommer att lägga av precis som du. Hur ser du kring återväxten av svensk speedway när den äldre skaran kommer att försvinna?
Inte kul att säga, men det ser katastrofalt ut! Jag hoppas verkligen att vi kan ändra på det! Se Polen och Danmark, de lyckas fostra den ena efter den andra! Det är hög tid att titta på vad de har gjort och gör.

För oss som ser er utanför ovalen kan det tyckas att ni förare är ett gäng ”idioter”. Varför väljer man egentligen att utöva en sport där man accelererar snabbt upp i över 100km/h och sedan inte har några bromsar?!
Adrenalinet, farten och spänningen! Det är så nära man kan komma gamla tidens gladiatorer! Man släpper in fyra idioter utan hjärna på en arena som kör 1 min i 120km/tim utan bromsar Dessutom är det någon tokig jäkel som spikat upp en hockeyrink runtomkring oss också! Kör man i och vurpar så skrapar man bara upp resterna och kör vidare! Kan det bli coolare??! 😊

Ja jag kan hålla med om att det är en fantastiskt cool sport. Men du skadade dig själv rejält i England som 26-åring. Var det nära att du gav upp då?
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tänkte i de banorna, men det fanns ett driv och en vågskål som var större än att ge upp. Det gjorde att jag kunde pusha mig själv och ta mig vidare!

Hur tycker du att du har klart dig generellt från skador genom åren.
Mycket bra! Jag har ”bara brutit ryggen”, brutit ett ben, brutit en tumme och haft några hjärnskakningar men det är inininininget… fel på mig iiinnte…!! 😅

Haha! Känner du att din kropp är sliten eller att du har något men efter ditt utförande av sporten?
Klart jag känner mig lite sliten efter all år men jag inbillar mig att det har med åldern att göra mer än med sporten! Jag har alltid tränat och sett efter mig själv på ett bra sätt!

Har du någon gång ångrat ditt val att köra speedway?
Nej, absolut inte!

Vad är det som tilltalar dig att köra? Varför har du år efter år klivit upp på cykeln igen lagom till säsongsstart?
Adrenalinet, farten, spänningen, sötman utav publikens jubel och utmaningen av att lyckas eller inte lyckas!

Finns det något du ångrar som du har sagt eller gjort på banan eller i depån. Din chans för förlåtelse finns här och nu.
Ha ha ha.. Det finns det säkert men det borde vara preskriberat nu, haha!! 😅

Många idrottare har ritualer för sig inför sina idrottsutövningar. Har du någon speciell ritual innan du kör en match?
Faktiskt inte, höll nog på med sådant som yngre men växte ifrån det när jag märkte att det inte gjorde någon skillnad! 😂

Har du nån gång varit livrädd på speedwaybanan?
Nja.. Inte livrädd, men rädd och orolig ett antal gånger! Jag har respekt för vad jag och vi gör och utför!

Vem är den bästa respektive värsta föraren du har åkt mot och varför är dem det?
Bästa förare finns ju ett antal eftersom jag kört så länge. Billy Hamill, Tony Richardsson, Darcy Ward och Bartosz Zmarzlik. Alla har de varit fantastiska på hojen, stilarna, startkanoner och perfektionister. Värsta förare har jag ingen!

Om du skulle vara ansvarig för speedwayens utveckling i världen, vad skulle du ändra på på stört?
Skulle inte ändra på något utan bara utveckla det vi har och som inte är bra för tillfället.

Vad är det ditt bästa minne från karriären som du är mest stolt över. Är det EM-guldet eller kanske rentav SM-guldet här i Avesta?
Oj, svårt att säga. När det gäller meriter så är det nog när jag kvalade in till GP:t i Coventry 2009! Självklart väger EM-guldet, SM-guldet och Lag-VM-bronset också tungt. Finns många saker som jag är stolt över t ex när jag blev lagmästare i England i Poole. När vi besegrade Ostrow hemma i Gorzow och gick upp i högsta ligan i Polen. Samma sak med Gdansk när vi besegrade Rzezow och gick upp i högsta serien. Och när Smederna vann allsvenskan och tog steget upp i Elitserien igen.

På tal om just Smederna. Du är verkligen klubbkänslan personifierad. Varför har du valt att köra för Smederna under din karriär?
För att jag alltid har trivts på hemmaplan och alltid blivit väl omhändertagen hemma i Eskilstuna.

Nu när det närmar sig slutet, vad kommer du att sakna med speedwaylivet?
Oj, oj, oj… Det är massor. Folket, fansen, spänningen, resorna, tävlingarna, förarna!

Ja, det märks, inte minst i sociala medier, att du är en populär förare, även bland alla utövare. Men hur tror du att vi fans kommer att sakna dig?
Oj, svårt att svara på, ingen aning! Jag är ju bara Magnus ”Zorro” Zetterström? Jag vet i alla fall att jag kommer att sakna er!

Hur viktigt har det varit med support hemifrån? Jag har läst ett inlägg på Facebook där du berättar om din underbara fru som stått för otroligt mycket markservice genom åren. Hur får man ihop livet som förare med fru och två barn?
Ja du, det är ett kapitel för sig. Jag har en otroligt förstående fru och familj som låtit mig stå i centrum och aldrig ifrågasatt mitt tävlande! Hon har alltid fått stå i bakgrunden, hon har skött om barnen och markservicen på ett fantastiskt sätt! Hon förtjänar nobelpris, det kan inte ha varit lätt att leva med en självisk egoist som alltid armbågar sig fram för att stå i första ledet. Utan henne hade jag aldrig nått ditt jag nått!

Jag vet att det för vissa kan vara en känslig fråga, men jag måste ändå fråga om ekonomi. Hur får dagens svenska förare ihop det ekonomiskt? Har du levt ett gott liv genom din karriär eller har det varit kämpigt att få ihop det med allt?
Det är lite upp till var och en hur mycket man vill slita och investera för att tjäna pengar, inget kommer gratis! Det är givetvis mycket tuffar för dagens förare då kostnaderna är mycket högre och konkurrensen på sponsormarknaden är större. Klubbarna blöder och risken för att inte få betalt är ganska stor. Förarna väljer att ha bättre material, större bussar och heltidsanställda mekaniker. Jag har haft ett gott liv och kunnat leva på min idrott i ca 20 år som faktiskt en gång i tiden bara började som min hobby. Jag har slitit hårt för att hamna där jag är idag. Det är inget som kommit automatiskt eller något jag fått gratis.

Just på tal om pengar, så gjorde du en stor GP-satsning 2010 och gick till final i en deltävling, hur gärna hade du velat stå på pallen där?
Jag är så oerhört stolt över min karriär och ångrar ingenting! Självklart hade det varit fantastiskt om jag lyckats ta en pallplats i GP:t  men som människa och idrottsman så hade jag nog inte nöjt mig där heller för hade jag kommit 3:a så hade jag velat komma 2:a, hade jag kommit 2:a så hade jag velat vinna. Hade jag vunnit så hade jag velat vinna nästa GP också. Listan kan göras hur lång som helst. Därför ska man inte titta i backspegeln och fundera på vad som kunde ha gjorts, Det viktigaste är att jag vet att jag gjorde allt jag kunde just då och därför är det ingen idé att titta i backspegeln. Det finns en anledning till varför framrutan i bilen är större än backspegeln. Man ska blicka framåt och inte bakåt!

Om vi då tittar i framrutan, kommer du sakna speedwayen i vår när allt drar igång?
Det är jag övertygad om att jag kommer göra!

Tror du att du kommer att släppa speedwayen totalt eller planerar du i framtiden att vara aktiv i t ex Smederna?
Jag vill gärna fortsätta på ett eller annat sätt inom speedwayen, men i vilken roll vet jag inte ännu!

Du måste ha upplevt en hel del under din karriär. Kan du berätta en hemlis en om någon förare som ingen annan vet om?
Nej, tyvärr! Det som händer i speedwayvärlden stannar i speedwayfamiljen! 😉

Du kör din sista match i Elitserien i Avesta på tisdag. Ett viktigt möte för oss Masar. Jag antar att ni kommer att sälja er dyrt? Vad är nyckeln till seger för Smederna?
Som på alla matcher, starterna och att alla sju förare drar sitt strå till stacken!

Hur känns det att avsluta i Avesta? Du har ändå kört här en hel del gånger.
Det är kul att det är i närheten utav Eskilstuna och att det är lite utav ett derby!  Kul att det var där jag vann mitt SM-guld och att det är en klubb jag tidigare kört för, en bana och stad som jag alltid blivit väl mottagen och omhändertagen utav. Jag har nog inte riktigt fattat att det är sista gången jag kör där ännu.

Hur ser du på Smedernas framtid? Det kan bli degradering till Allsvenskan igen för Smederna. Hur kommer det att påverka klubben?
För tidigt att svara på, chansen finns ju fortfarande att klubben kan få en förfrågan om en fortsättning i Elitserien om inget lag från allsvenskan vill gå upp. Smederna har egna produkter för att bygga nästan ett helt allsvenskt lag! Kanske det är rätta vägen?

Jag här läst om ett avslutningsrace i Eskilstuna till din ära. Kan du avslöja några detaljer till läsarna?
Vi har precis börjat spåna om ett datum och det som föreslogs var Söndag 25/9. Dagen efter GP:t i Stockholm. Hoppas verkligen att jag kan locka till mig några storfräsare och att vädret blir okej! Vi planerar att göra en familjedag utav det. Mer info följer!

Vad ska du göra nu när du lägger av?
Följa mina barn när de idrottar och stötta dem! Jag kommer inleda ett samarbete med en utav mina sponsorer Biltjänsten Serrander Bil AB (KIA) där jag kommer att jobba mot företag och ha hand om deras företagsmarknad.

Jag vill passa på att rikta ett stort tack för all underhållning och önskar lycka till med din ”civila” karriär!
Tack!

Rolig kuriosa
Undertecknad gjorde en snabb överslagsräkning på hur långt Magnus har åkt under sina år som 500-förare. Säg att Magnus åkt 50 tävlingar per år, och varje tävling kört fyra heat. Medelbanan är cirka 300 meter lång. Vi får då formeln 300m x 4 varv x 4 heat vilket är cirka 5km per match. Om vi gångrar 5km med 50 möten så får vi 250 mil. 250 mil x 27 år ger cirka 6750 mil vilket alltså är nästan två varv runt jorden. Vi kan med gott samvete konstatera att Magnus kört minst två varv runt jorden på speedwayhojen i tävlingssammanhang.

Vi i Masarna känner både glädje och sorg, men ändå en stor stolthet att få vara med när Magnus tar sina sista varv som Elitserieförare. Hjärtligt välkomna för att hylla denna legend!


Carl-Henrik Rapp

Redaktör








Masarna Speedway