Kim: ”Masarna är en väldigt seriös klubb”

Kim Nilsson. Foto: Steve Hone

Kim Nilsson. Foto: Steve Hone

Kim Nilsson är en förare som går sin egen väg. Tillsammans med sin pappa bygger och renoverar han alla sina motorer själv. I år kommer Kim slåss för att ta en plats i Masarnas startsjua.

Välkommen till Masarna! Varför valde du att skriva på för oss?
Tackar! Det kändes helt enkelt rätt, jag trivs bra i Avesta. Både på banan och utanför. Det är en väldigt seriös klubb med härligt ”go” i samt att det just nu är ett väldigt uppsving på speedwayen i Avesta, vilket inspirerar mig väldigt mycket.

Du har haft ett ”mellanår” med många skador. Är du tillbaka på allvar nu?
Det känns som det. Jag är hel och frisk vilket är lite annorlunda jämfört med förra säsongen. Vinterträningen har gått som planerat och även de få träningar/tävlingar jag kört har känts bra.

2014 var lyckat för dig med en andra plats i SM, flera GP-tävlingar samt poängbäst i Allsvenskan. Allt detta trots en ryggskada tidigt på försäsongen. Hur ska du ta dig vidare i karriären?
Jag kommer att köra vidare på det inslagna spåret egentligen. Jag har ett ganska unikt upplägg i Sverige där det endast är jag och Pappa (Tommy Nilsson) som sköter cyklarna. Även motorerna renoverar vi själva. Detta är något som fungerar för mig då jag hela tiden är insatt i vad det är jag åker på.

Sverige behöver som bekant fler förare i GP-serien. Du har fått vara med ett par gånger. När planerar du att bosätta dig där permanent och vad krävs för att göra det? Vilka andra förare i Sverige tror eller tycker du har kapaciteten att komma dit?
Det är givetvis svårt att säga, planer är en sak men det kan hända mycket på resans gång. Jag siktar bara på att förbättra min åkning så mycket jag kan och ta det steg för steg. Jag har anmält mitt intresse att även GP-Kvala i år så vi får se hur långt det räcker. Det är svårt att säga vilka som kommer göra vad, varje år är det någon ny som tar ett snäpp uppåt, men jag fokuserar på mig själv och att det är jag som tar ett par steg framåt under denna säsong.

Du har också fått prova på att vara speedwaykommentator i TV. Hur var det?
Det stämmer, det är väldigt annorlunda. Jag kan säga att det definitivt är lättare att se allt i TV-soffan än i den studion när man har pressen på sig att se allt och lite till. Haha.

Om vi talar om årets säsong med Masarna och Vargarna. Hur tänker du och vad har du för mål med respektive klubbar?
Med bägge klubbarna siktar jag först och främst på att få köra alla matcher. Med Masarna så hoppas jag på att vi kan växa rejält under säsongens gång. Nu i början är allt nytt och vi har egentligen ingen press på oss. Jag tror att vi kan dra nytta av det och köra som ett lag för att i slutet av säsongen förhoppningsvis vara med och slåss om en slutspelsplats! Vargarna är en klubb som jag kört några säsonger i redan. Dock har man nu gjort om banan lite sedan jag körde där, men det är också både en bana och klubb jag trivs mycket bra i. Vargarna siktar på att vinna allsvenskan. Det är en ganska klar målsättning som man gått ut med. Mitt personliga mål i Vargarna är att vara en pålitlig heatledare och att ha kört in mest poäng till laget när säsongen är över.

Du kommer att kunna placeras både på reserven och som ordinarie tack vare ditt snitt i Masarna i år. Vilken är din favoritplats om du själv får välja?
Det spelar ingen roll för mig, med ett såpass jämnt lag som vi faktiskt har tror jag att nästan alla kommer få känna på alla platser. Men får jag själv välja så kör jag gärna till mig ett snitt så jag är bofast på ordinarie plats.

Du har kört speedway ett tag och är ett bekant ansikte för många i speedwaykretsarna. Men för alla fans som inte känner till dig. Hur skulle du beskriva dig som förare?
Jag skulle säga att jag är en väldigt fokuserad person, allt jag gör när det kommer till speedwayen görs med 110% samtidigt som jag nog är ganska skämtsam som person utanför ”racemode”.

Banan i Brovallen brukar bjuda in till bra speedway och du brukar kunna leverera bra där. Hur står sig Brovallens bana gentemot övriga banor i landet?
Det är svårt att säga exakt nu beroende hur det blir med ändringarna på banan. Men både gamla banformen och den nya är bra. Med gamla banformen skulle jag säga att det är en av de bättre banorna i landet och som jag alltid trivts bra på. Den nya banformen kommer bli grymt spännande att se hur många olika spår det kommer att gå att åka. Om man ändrar banan så som vi kom överens om när jag var i Avesta och vi diskuterade ändringarna är jag ganska säker på att det kommer bli en riktig ”publikfriarbana” med mycket omkörningar.

Till sist, hur kommer det att gå för Masarna i år?
Som sagt, jag hoppas att vi i slutänden är med och slåss om en slutspelsplats. Men vi siktar först och främst på att försöka vinna alla hemmamatcher!

Redaktionen tackar Kim och önskar honom all lycka under året!


Masarna Speedway